W ubiegłym roku firma Airbus Helicopters odnotowała 455 zamówień brutto (netto: 450), podkreślając stały wzrost rynku z dobrymi wynikami w tym roku dla swoich lekkich, a także lekkich dwusilnikowych i ciężkich śmigłowców. Zamówienia pochodziły od 182 klientów z 42 krajów. Firma dostarczyła 361 śmigłowców w 2024 r., co daje 57 proc. udział w rynku cywilnym i parapublicznym.
Airbus podkreślił również, że godziny lotów floty śmigłowców przekroczyły o ponad 20 proc. poziom sprzed pandemii COVID 19.
- Nowe zamówienia Airbus Helicopters w 2024 r., ze wzrostem przekraczającym 10 procent drugi rok z rzędu, podkreślają stabilny wzrost w złożonym globalnym środowisku. Chciałbym podziękować naszym klientom za dalsze zaufanie do Airbus Helicopters w 2024 r. - powiedział Bruno Even, prezes i dyrektor generalny Airbus Helicopters.
Program Super Puma osiągnął dobre wyniki zarówno na rynku cywilnym, jak i parapublicznym oraz wojskowym, z 58 zamówieniami dzięki niemieckiej Bundespolizei, japońskiej straży przybrzeżnej, Ministerstwu Obrony Holandii i rumuńskiemu Ministerstwu Obrony Narodowej. W 2024 r. rozpoczęto kompleksową modernizację, znaną jako Block 1, dla NH90, a także rozpoczęto testy w locie dla konfiguracji Standard 2 francuskich sił specjalnych oraz dostarczono pierwszą konfigurację Standard 3 do hiszpańskich sił powietrznych. Program H145 i H145M powitał wielu nowych klientów z sektora obrony i bezpieczeństwa, takich jak Siły Powietrzne Brunei, Belgijskie Ministerstwo Obrony, Indonezyjskie Siły Powietrzne, Dowództwo Lotnictwa Policji Bahrajnu, a także Irlandzkie Ministerstwo Obrony.
- Dział Defence & Space to strategiczny priorytet Airbus Helicopters. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać naszych klientów śmigłowcami, które umożliwiają im ochronę i służenie ich narodom, jak widzieliśmy w 2024 r. z Lakotą Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych wspierającą działania ratownicze po huraganie Helene oraz H135 i NH90 podczas powodzi w Walencji w Hiszpanii. Wciąż wprowadzamy innowacje i rozszerzamy możliwości misji, które oferujemy - zintegrowaliśmy Flexrotor z naszym portfolio UAS, zademonstrowaliśmy możliwości pracy zespołowej z załogą i bez załogi za pomocą VSR700 i H130, a także kładziemy podwaliny pod europejski wiropłat nowej generacji poprzez dedykowane badania koncepcyjne - kontynuował Even.
W 2024 roku odbył się pierwszy lot Racera, a ten wyjątkowy śmigłowiec kompozytowy przekroczył swój cel prędkości 407 km/h w zaledwie siedmiu lotach, wraz z dziewiczym lotem CityAirbus NextGen w Donauwörth. Na rynku cywilnym i parapublicznym H175 ukończył kampanię testów odladzania w Kanadzie i Norwegii przed certyfikacją w tym roku, a H160 kontynuował stopniowe wprowadzanie do służby na całym świecie, z ponad 30 śmigłowcami w służbie.
- Wspieranie naszych klientów jest niezbędne, a nasz globalny zasięg jest kluczowym elementem do osiągnięcia tego celu. W 2024 roku świętowaliśmy kilka kamieni milowych, które o tym świadczą - po pierwsze 40 lat naszego zakładu w Fort Erie w Kanadzie. Ta bliskość będzie ważna dla naszego przełomowego kontraktu na 19 H135, które zostaną dostarczone naszemu pierwszemu kanadyjskiemu klientowi z sektora obronnego. Po drugie, uczciliśmy pięćdziesięciolecie obecności w Wielkiej Brytanii i zainaugurowaliśmy zupełnie nowy zakład w Oksfordzie. Będziemy nadal zwiększać nasz międzynarodowy zasięg, dodając linię montażu końcowego H125 w Indiach we współpracy z TATA Group - dodał Even.
Firma zwiększyła również wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) do własnych lotów testowych i szkoleniowych w Marignane, Albacete i Donauwörth do prawie 20 proc., a także zwiększyła wykorzystanie SAF w swoim zakładzie w Oksfordzie w Wielkiej Brytanii.
Airbus poinformował, że jego wyniki finansowe za cały rok 2024 zostaną ujawnione 20 lutego 2025 r. podczas corocznej konferencji Airbus Annual Press Conference, na której będzie także redakcja Rynku Lotniczego.